سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فهرستی از مناسب ترین گیاهان برای دانشجویان و دانش آموزان

اگر دوست دارید هدیه مناسب و مفیدی برای فرزندان دانشجو یا دانش‌آموز خود و یا دیگر دانشجویان و دانش‎آموزان اطرافتان تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به خرید گیاهان آپارتمانی مناسبی برای آن‌ها اقدام فرمایید. اما اگر نمی‌دانید گیاهان مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان کدام‌‌اند، در ادامه همراه ما باشید و مقاله زیر را که شامل فهرستی متنوعی از این گیاهان است مطالعه فرمایید.

مقدمه

داشتن یک گیاه خانگی آرزوی خیلی از افراد است، اما گاهی برخی افراد به‌خاطر شرایط خاصی که دارند ممکن است نتوانند یک همنشین سرسبز را در کنار خود داشته باشند. دانش‌آموزان و دانشجویان نیز جزء این دسته افراد هستند. اینکه هم به کارهای مدرسه و دانشگاه برسند و هم بتوانند از یک گیاه خانگی مراقبت کنند کار ساده‌ای نیست. ازاین‌رو در این مطلب می‌خواهیم به معرفی گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان بپردازیم؛ گیاهانی که نگهداری آسانی داشته باشند و بتوانند شرایط مختلف را تحمل کنند. ضمن اینکه در کنار این موارد فوایدی نیز داشته باشند و به بهبود شرایط روحی و ذهنی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز کمک کنند. پس اگر دوست دارید با گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب ضمن معرفی گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان مختصری نیز درباره روش نگهداری و دلیل ارزشمند بود آن‌ها جهت خریدشان برایتان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

1. گیاه نخل لیندا، با ظاهری جذاب و چشمگیر

با آوردن نخل لیندا به داخل اتاق خود می‌توانید گیاهی زیبا داشته باشید که نگهداری زیادی هم نخواهد. این گیاه چشمگیر با مراقبت کمی که می‌خواهد گیاهی همیشه سبز است و برگ‌هایی دوست داشتنی دارد.

روش نگهداری گیاه

اگر در بین گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان نخل لیندا را انتخاب کرده‌اید برای مراقبت از ان گیاه خود را در محلی نورگیر مثل لبه پنجره یا میز نورگیر قرار دهید. از آنجایی که این گیاه رطوبت کمی نیاز دارد فقط زمانی که خاک آن خشک شد آبیاری کنید. گفتنی است ممکن است گاهی یک هفته یا حتی 10 روز نیازی به آبیاری گیاه نباشد.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

این گیاه ظاهری یکتا و خاص دارد که می‌تواند تبدیل به نقطه قوت اتاق دانش آموزان و دانشجویانشما شود. همچنین این گیاه فضای یک اتاق تحصیلی را زنده و شاداب می‌کنند.

بهتر است بدانید

دی‌اکسید کربن اصافه در خانه شما می‌تواند باعث ایجاد سردرد یا خواب آلودگی شود. ازاین‌رو حضور نخل لیندا درون اتاق شما می‌تواند باعث جذب و کاهش سطح دی اکسید کربن و افزایش سطح اکسیژن درون خانه شود.

2. گیاه زیبای درخت پول

درخت پول انتخاب خوب برای یک طراحی داخلی جسورانه است. این گیاه معمولا به‌صورت چندتایی پرورش داده شده و به یکدیگر بافته می‌شوند تا ظاهری جذاب‌تر داشته باشند. ضمن اینکه با این کار شبیه به بونسای گرمسیری می‌شوند.

روش نگهداری گیاه

درخت پول بهترین رشد خود را در محیطی با نور متوسط یا زیاد دارد. این نور باید غیرمستقیم باشد تا گیاه آسیب نبیند. خاک گیاه نیز باید تقریبا مرطوب بماند. خیس ماندن و خشک ماندن زیاد باعث آسیب دیدن گیاه می‌شود.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

خبر بد این است که این گیاه پول شکوفا نمی‌کند، اما در عوض ظاهری زیبا و دوست داشتنی دارد و می‌تواند هوای اتاق شما را به‌خوبی تمیز کند.

بهتر است بدانید

یک تحقیق هلندی مشخص کرده که کسانی که در بیمارستان بستری هستند و گیاهی در اتاق خود دارند استرس کمتری را تجربه می‌کنند و سرعت درمان بیشتری دارند. ازاین‌رو وقتی نزدیک به امتحانات هستید این گیاه را کنار خود بگذارید تا استرس کمتری داشته باشید.

3. گونه‌های مختلف کاکتوس و ساکولنت

نگران نباشید همه کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها تیغ تیغی و بزرگ نیستند. این گیاهان شکل‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند که می‌توانید با آن‌ها یک بیابان مینیاتوری روی میز خود بسازید. نگهداری از این گیاهان واقعا آسان است و راه سختی پیش روی شما نیست.

روش نگهداری از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها

این گیاهان محیطی نورگیر با نور زباد را دوست دارند. می‌توانید آن‌ها را در کنار پنجره‌ای نورگیر و یا بر روی میزی رو به نور قرار دهید. برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا خاک آن تقریبا به طور کامل خشک شود.

چرا کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان هستند؟

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها با ظاهر خاص و آب کمی که این نیاز دارند گیاهان کاملا مناسب دانش آموزان و یا دانشجویانی هستند که هم به دنبال گیاهی خاص هستند و هم فرصت زیادی برای توجه به گیاهان ندارند.

بهتر است بدانید

مطالعه‌ای که توسط کالج سلطتنی کشاورزی انگلستان انجام شد نشان داد که حضور گیاهان باعث می‌شود تا دانش آموزان 70% تمرکز بیشتری داشته باشند. اگر می‌خواهید سطح تمرکز خود را بالا ببرید از حضور گیاهان غافل نشوید.

4. گیاه دوست داشتنی لاکی بامبو

یکی از گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان که جزء گیاهان خانگی محبوب نیز به‌شمار می‌رود، لاکی بامبو است. این گیاه می‌تواند به‌صورت صاف، پیچ خورد یا شکل داده شده باشد. شاخ و برگ‌های سبز و زیبای این گیاه واقعا چشم‌گیر است، نور کمی می‌خواهد و می‌تواند آلودگی‌های هوا را تصفیه کند.

روش نگهداری گیاه

این گیاه نیاز به محیطی با نور متوسط یا کم دارد. این گیاه نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد زیرا دچار سوختگی می‌شود. این گیاه رطوبت را دوست دارد. بنابراین می‌توانید هر چند روز یک‌بار به آن آب بدهید و یا گیاه خود را به طور دائم در گلدان آب نگهداری کنید.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

لاکی بامبو بسیار مقاوم و انعطاف‌پذیر است و می‌تواند خود را با هر نوع سبک و طراحی تطبیق دهد. این گیاه خصوصا در فلسفه ذن کاربرد زیادی دارد. اگر قسمت نگهداری از این گیاه از لیست گیاهان مناسب دانش آموزان و دانشجویان را دارد می‌توانید گلدان آن را با سنگ‌های تزیینی پر کنید تا جلوه زیباتری داشته باشد.

بهتر است بدانید

مطالعات نشان داده است دانش آموزانی که در کنار خود گیاهانی مثل لاکی بامبو داشته باشند توانایی تمرکز بهتری دارند. بنابراین بهتر است در کنار خود یک لاکی بامبوی زیبا بگذارید. کسی چه می‌داند شاید شما نیز نمرات بهتری گرفتید.

5. گیاه مفید آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی از خانواده ساکولنت‌هاست که برگ‌هایی بلند با دندانه‌هایی نرم دارد. این گیاه می‌تواند مدت زیادی را در شرایط مختلف و با کمترین مراقبت زندگی کند.

روش نگهداری گیاه

آلوئه‌ورا محیطی نورگیر با نور زیاد را دوست دارد. ازاین‌رو می‌توانید آن را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید. در طول نگهداری از آلوئه ورا هیچ‌وقت اجازه ندهید که خاک گیاه آن بیش‌از‌حد خیس بماند. البته باید مراقب باشید که خاک آن کاملا هم خشک نشود. در اصل یک رطوبت مدیریت شده و کم برای این گیاه عالی است.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

آلوئه‌ورا ظاهری زیبا داشته و علاوه‌برآن خاصیت درمانی هم دارد و باعث کاهش درد‌های ناشی از سوختگی و یا بریدگی می‌شود.

بهتر است بدانید

تحقیقات نشان داده است وجود مثل مانند آلوئه‌ورا می‌تواند باعث تقویت حس خوش بینی و امید شود.

6. گیاه چمچمه‌ای، دارای گل‌های زیبای سفید‌رنگ

چمچه‌ای از جمله گیاهان خانگی محبوب است که برگ‌های سبز تیره و گل‌هایی بزرگ و سفید دارد. همین ترکیب باعث شده تا چمچه‌ای تبدیل به یکی از زیباترین گیاهان خانگی مناسب دانش آموزان و دانشجویان شود. این گیاه بی دردسر، طبیعتی منعطف دارد که می‌تواند خود را با شرایط مختلف تطبیق دهد. همچنین توانایی تصفیه هوا را نیز داراست و به تصفیه هوای خانه شما کمک خواهد کرد.

روش نگهداری گیاه

برای مراقبت از چمچه‌ای آن را در محیطی نورگیر، با نوری متوسط یا زیاد نگهداری کنید، چراکه این گیاه هر چه‌قدر نور بیشتری بگیرد گل‌های بیشتری می‌دهد. در مورد آبیاری چمچه‌ای نیز باید بگوییم که خاک این گیاه باید تقریبا همیشه مرطوب باشد و وقتی سطح آن خشک شد دوباره به آن آب بدهید.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

این گیاه می‌تواند یک تصفیه کننده طبیعی هوا باشد و کیفیت هوای اطراف شما را واقعا بهبود ببخشد. از سوی دیگر ظاهر زیبای چمچه‌ای نیز چیزی نیست که بتوانید از آن صرف نظر کنید.

بهتر است بدانید

طبق مطالعات انجام شده وجود گیاهانی مثل چمچه‌ای در اطراف افراد باعث تقویت حافظه و افزایش سطح یادآوری می‌شود.

7. گیاه آنتوریوم، دارای گل‌های بزرگ قرمز

یکی دیگر از گیاهان مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان آنتوریوم است. گیاهی با گل‌های براق رنگی و برگ‌هایی کاملا سبز رنگ که وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند ترکیبی زیبا و جادویی می‌سازند. نگهداری از این گیاه کار نسبتا سختی است، منتها زیبایی فوق‌العاده آن ارزش نگهداری و فراهم کردن شرایط برای این گیاه را دارد.

روش نگهداری گیاه

اگر قصد خرید آنتوریوم و مراقبت از آن را دارید، باید برای آن محیطی نورگیر با نور زیاد ولی غیرمستقیم فراهم کنید. نور مناسب باعث می‌شود تا این گیاه بتواند گل‌دهی خوبی داشته باشد. خاک گیاه را نیز همیشه تقریبا مرطوب نگه داشته و از غرقاب کردن یا خیس بودن بیش‌ازحد آن نیز جلوگیری کنید. همین که اجازه ندهید خاک آن کاملا خشک شود کافیست.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

پاسخ این سوال واضح است، با وجود گل‌های رنگارنگ و قلبی شکل این گیاه هر اتاقی زیبا و تماشایی خواهد شد. از سوی دیگر این گیاه به‌صورت دائمی گل داده و تا زمانی که نور کافی و مناسب به آن برسد می‌تواند گل‌ بدهد.

بهتر است بدانید

نگهداری از گیاهی مثل آنتوریوم در محل زندگی یا مطالعه می‌تواند باعث افزایش انرژی و دستیابی بهتر به اهداف شود.

8. گونه‌های مختلف سرخس

سرخس‌ها از جمله گیاهان خانگی کلاسیک هستند که برگ‌هایی با الگوهای زیبا و خاص دارند. این گیاهان در فضای داخل خانه بسیار چشمگیر و دوست داشتنی به‌نظر می‌آیند و از دیگر گیاهان مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان به‌شمار می‌روند. انعطاف‌پذیری و جذابیت سرخس‌ها باعث شده تا بتوانید از آن‌ها تقریبا در هر نوع سبک طراحی داخلی استفاده کنید.

روش نگهداری از سرخس‌ها

سرخس‌ها به محیطی با نور متوسط یا زیاد نیاز دارند و هیچگاه نباید خاک آن‌ها کاملا خشک شود. این دسته از گیاهان عاشق رطوبت هستند بنابراین اگر قصد نگهداری از آن را دارید رطوبت مورد نیاز آن‌ها (بسته به نوع سرخسی که می‌خرید) را نیز فراهم کنید. برای تامین رطوبت می‌توانید آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا رطوبت همدیگر را تامین کنند یا از سایر روش های افزایش رطوبت گیاهان خانگی استفاده کنید.

چرا این گیاهان گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان هستند؟

سرخس‌ها علاوه بر زیبایی و برگ‌های سبزی چشم‌نوازی که دارند، یک دستگاه بخور طبیعی نیز هستند و می‌توانند سطح رطوبت محیط را افزایش دهند.

بهتر است بدانید

مطالعه‌ای توسط دانشکده کشاورزی نروژ نشان داده که داشتن گیاهان خانگی مثل سرخس می‌تواند جلوی خشکی پوست و آسیب‌های ناشی از آن را بگیرد و به بهبود مشکلات تنفسی نیز کمک می‌کند.

9. گیاه زاموفیلیا، از جمله سر‌سخت‌ترین گیاهان آپارتمانی

زاموفیلیا علاوه‌بر زیباترین و ترندترین، یکی از سرسخت‌ترین گیاهان مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به‌شمار می‌رود. ساقه‌های این گیاه می‌توانند برای چندین هفته آب را درون خود ذخیره کرده و همچنین می‌‌توانند تقریبا با هر شرایط نوری خود را تطبیق دهند.

روش نگهداری گیاه

زاموفیلیا را می‌توانید در نور زیاد، متوسط یا حتی کم قرار دهید و در هر 3 حالت گیاه دوام می‌آورد، منها به‌شرطی که نور مستقیم و شدید خورشید به آن نتابد. در مورد آبیاری نیز باید بگوییم که آبیاری کم برای این گیاه بهتر از آبیاری زیاد است، حتی می‌توانید اجازه دهید بین نوبت‌های آبیاری خاک گیاه کاملا خشک شود و نگران سلامت گیاه خود نباشید. تنها نکته‌ای که در طول نگهداری از زاموفیلیا باید به آن توجه داشته باشید این است که آبیاری زیاد می‌تواند به‌راحتی باعث مرگ آن شود.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

زاموفیلیا جزء گیاهان خانگی است که تقریبا هیچ‌وقت از بین نمی‌رود. همچنین زیبایی و سرسختی این گیاه باعث شده تا گزینه اول کسانی باشد که وقت کافی برای مراقبت از گیاهان را ندارند.

بهتر است بدانید

زاموفیلیا می‌تواند در شب اکسیژن منتشر کند و همین مساله باعث می‌شود خواب بهتر و با کیفیت‌تری را تجربه کنید؟ بنابراین این گیاه را در نزدیکی محل خواب خود قرار دهید تا خواب بهتری را تجربه کنید.

10. گیاه معروف سانسوریا

سانسوریا را ممکن است با نام‌ها زبان مادر شوهر یا زبان مار هم بشناسید. این گیاه جز گیاهان محبوب و خاص در دسته گیاهان آپارتمانی و به‌خاطر ویژگی‌هایی که دارد برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیز مناسب است. سانسوریا گیاهی راست قامت با برگ‌هایی طرح دار و راه راه است که ظاهری زیبا و متفاوت به خانه شما می‌دهد و از تماشای آن لذت خواهید برد.

روش نگهداری گیاه

سانسوریا جز گیاهان مقاوم است. ازاین‌رو شرایط نگهداری سختی نداشته و می‌تواند در شرایط نوری کم، متوسط یا زیاد زندگی کند. به‌همین‌خاطر می‌تواند انتخاب هرکسی از جمله دانش آموزان و دانشجویان با هر شرایطی باشد. اگر قصد نگهداری از یک گلدان سانسوریا را دارید درنظر داشته باشید که این گیاه به آبیاری کمی نیاز داشته و باید بین هربار آبیاری خاک آن تقریبا خشک شود.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

زیرا می‌تواند نور بسیار کم و خاک خشک را تحمل کند. ازاین‌رو این گیاه مناسب دانش‌آموزانی است که مشغله زیادی دارند و نمی‌توانند به‌صورت دائم مراقب گیاه خانگی خود باشند.

بهتر است بدانید

مطالعات علمی نشان داده است که مراقبت از گیاهان خانگی مثل سانسوریا می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و خودشناسی کمک کند.

11. گیاه کم‌دردسر پوتوس

یکی دیگر از گیاهان مناسب دانش‌آموزان و دانشجویان که ساقه‌هایی بلند دارد پوتوس یا پتوس است. برگ‌های این گیاه می‌توانند به رنگ‌های سبز، زرد یا حتی سفید باشند و متناسب با سلیقه خود می‌توانید رنگی مناسب را انتخاب کنید. ساقه‌های پتوس رونده است و می‌تواند از روی دیوارها یا فنس‌ها بالا برود.

روش نگهداری گیاه

پوتوس یا پتوس را می‌توانید روی میزی با نور متوسط نگهداری کنید. نور غیرمستقیم و ملایم برای این گیاه کفایت می‌کند. در مورد آبیاری آن وقتی اقدام کنید که خاک گیاه تقریبا خشک شده باشد. فقط یادتان باشد زمانی که هنوز خاک آن خیس و مرطوب است به آن آب ندهید.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

این گیاه برگ‌ها و ساقه‌هایی آبشاری و آویزان دارد. ازاین‌رو می‌توانید آن را از لبه یک میز یا روی سبدهای آویز قرار دهید تا زیبایی خود را کاملا به رخ بکشد.

بهتر است بدانید

تحقیقات نشان داده است که نگهداری گیاهانی مثل پوتوس در خوابگاه، آپارتمان یا اتاق خود باعث افزایش احساس آرامش و آسایش می‌شود؟

12. گیاه گرمسیری سیکاس رولوتا، با ظاهری خاص و جذاب

اگر شخصی هستید که به‌طور مداوم در حال جابه‌جایی هستید سیکاس رولوتا به‌دلیل سرسختی که دارد برای شما انتخابی مناسب است. سیکاس به‌صورت یک تنه منسجم رشد می‌کند، ظاهری جذاب دارد و برگ‌های سبز تیره و گرمسیری آن می‌تواند همه نظرها را به‌خود جلب کند.

روش نگهداری گیاه

سیکاس رولوتا می‌تواند به‌خوبی خود را شرایط نوری متوسط یا زیاد تطبیق دهد، فقط در طول نگهداری از آن باید مراقب باشید نور مستقیم خورشید و گرما به آن نرسد. برای آبیاری آن نیز باید صبر کنید تا خاک آن تقریبا خشک شود.

چرا این گیاه گزینه مناسبی برای دانشجویان و دانش‎آموزان است؟

دلیل این موضوع این است که این گیاه می‌تواند با حداقل مراقبت نیز زنده بماند. سیکاس رولوتا یک گیاه ماقبل تاریخ است که از دست دایناسورها و عصر یخبندان جان سالم به در برده است، ازاین‌رو با مراقبت کم نیز می‌تواند سالم و سر حال بماند.

بهتر است بدانید

تخقیقات ناسا ثابت کرده است که داشتن گیاهانی مثل سیکاس رولوتا در کنار شما  می‌تواند تا حدود 87% آلاینده‌های محیطی را کاهش دهد و فضایی سالم‌تر داشته باشید؟

پاسخ به سوالات متداول درباره گیاهان مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان

1. آیا گیاهان تاثیری بر افزایش تمرکز در هنگام مطالعه دارند؟

مطالعات و تحقیقات مختلف نشان داده است که گیاهان خانگی می‌توانند تمرکز و بازدهی را تا حدود 15 درصد افزایش دهند و باعث کاهش استرس شوند. درنتیجه با توجه به این موضوع می‌توان گفت که با داشتن گیاهان زیبا و مناسب در اطراف خود می‌توانید مطالعه و تمرکز بهتری داشته باشید.

2. آیا گیاهان می‌توانند باعث افزایش هوش شوند؟

گیاهان خانگی با افزایش سطح اکسیژن در محیط و پاک کردن آلاینده‌ها می‌توانند به افزایش تمرکز و بهره‌وری کمک کنند. حضور گیاهان به‌صورت مستقیم باعث افزایش هوش نمی‌شود، اما می‌توانند به مطالعه و یادگیری بهتر کمک کنند.

3. گیاهان مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

برای این گروه از افراد بهتر است گیاهی انتخاب شود که نگهداری آسانی داشته باشد، مراقبت زیادی نخواهد و فراموشی در آبیاری باعث آسیب به آن‌ها نشود. همچنین بهتر است گیاهی باشد که سبک و قابل حمل باشد و فضای زیادی را اشغال نکند.

4. گیاهان مناسب برای قرار دادن بر روی میز مطالعه چه گیاهانی هستند؟

برای یک میز مطالعه بهتر است گیاهی با اندازه مناسب انتخاب شود که البته نور خیلی زیاد و مراقبت زیاد هم نیاز نداشته باشد؛ گیاهانی مثل لاکی بامبو و گندمی گزینه‌های عالی به‌این‌منظور هستند.

5. کدام گیاه می‌تواند باعث بیداری ذهن و آرامش شود؟

باسیل مقدس یا ریحان مقدس یکی از گیاهان بسیار خاص به این منظور است. اعتقاد بر این است که این گیاه می‌تواند باعث بیداری ذهن شود و آرامش را به سیستم عصبی هدیه دهد. همچنین می‌تواند باعث ترمیم غدد فوق کلیوی شود که در اثر اضطراب یا استرس آسیب دیده‌اند.

6. کدام گیاهان برای قرار دادن در کلاس درس مناسب و مفید هستند؟

گیاهانی زیبا که یک مراقبت معمول و ساده را بخواهند و باعث شوند دانش‌آموزان یا دانشجویان حس مسئولیت و مراقبت را تمرین کنند برای یک کلاس درس عالی هستند. به‌این‌منظور گیاهانی مثل پوتوس، چمچه‌ای، همیشه سبز چینی، گندمی، فیلودندرون برگ قلبی و گیاه دوستی انتخاب‌های خوب و مناسبی هستند.