سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی گیاه نخل مرداب و آشنایی با روش نگهداری آن

نخل مرداب یکی از گیاهان بسیار زیبایی است که پرورش دادن آن در خانه بسیار لذت‌بخش است. روش نگهداری از نخل مرداب نیز بسیار آسان است و در صورت مراقبت صحیح از آن، به سرعت رشد کرده و سر‌سبز خواهد شد. اما اگر با این گیاه آشنایی چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله زیر را مطالعه کرده و سپس در صورت تمایل به خرید گیاه گلدانی نخل مرداب، به یک فروشگاه گل و گیاه آنلاین مراجعه فرمایید.

شناخت گیاه نخل مرداب

نخل مرداب یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی و از اعضای خانواده گیاهان جگنی است. این گیاه بومی ماداگاسکار، شبه‌جزیره عربستان و شرق آفریقا بوده و در جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری مناطق مختلف جهان مثل آمریکای جنوبی، نیوزلند یا استرالیا نیز می‌شود. نخل مرداب فوق‌العاده زیبا و دوست داشتنی و عاشق آبیاری است؛ به‌طوری‌که آبیاری زیاد نه تنها به آن آسیبی نمی‌زند بلکه گیاه از آن لذت نیز می‌برد. اگر بین خانواده نخل نخل مرداب را برای خرید انتخاب کرده یا این گیاه را در خانه خود دارید، در ادامه با این مطلب همراه شده و از صفر تا صد روش نگهداری از نخل مرداب را یاد بگیرید.

معرفی سریع گیاه

  • نام علمی: Cyperus alternifolius
  • خانواده: جگنیان
  • بومی: ماداگاسکار، شبه جزیره عربستان، شرق آفریقا
  • نام‌های مرسوم: نخل مرداب، پنجه کلاغی

شرایط نگهداری نخل مرداب

نخل مرداب گیاهی علف شکل، نیمه آبزی و بسیار سرسخت است. این گیاه می‌تواند بین 40 الی 120 سانتی‌متر رشد کرده و بسیار زیبا و پرپشت شود. برای نگهداری از نخل مرداب لازم است موارد زیر را رعایت کرده تا گیاهی همیشه سرحال و زیبا داشته باشید.

میزان نور لازم برای نخل مرداب

نخل مرداب ترجیح می‌دهد در محیطی روشن با نور زیاد زندگی کند، اما این نور باید غیرمستقیم باشد؛ چراکه نور شدید و مستقیم آفتاب در طولانی مدت می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود. بنابراین بهتر است محلی برای گیاه در نظر بگیرید که نور زیاد، اما غیرمستقیم باشد. ناگفته نماند که می‌توانید این گیاه را در نور مستقیم آفتاب قرار دهید، فقط به شرطی که از آفتاب مستقیم بعدازظهر در امان باشد و در بعدازظهر در سایه بماند. معمولا این گیاه می‌تواند نور مستقیم خورشید را برای کوتاه مدت تحمل کند، اما در طولانی مدت و نور شدید آسیب می‌بیند. در مورد نور گیاه گفتنی است که نور کم نیز می‌تواند باعث کند شدن رشد گیاه و کم‌پشت شدن آن شود.

دما و رطوبت مناسب محیط نگهداری

در مورد دما و رطوبت مورد نیاز نگهداری از باید بدانید که این گیاه محیطی گرم و مرطوب را دوست دارد و دمایی بین 10 الی 22 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه عالی است. درمقابل نخل مرداب از زندگی در هوای سرد و خشک آسیب می‌بیند و نمی‌تواند دمای کمتراز منفی 9 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند؛ نخل مرداب در مقابل سرمازدگی مقاوم نیست و سرمازدگی می‌تواند باعث از بین رفتن و قهوه‌ای شدن برگ‌های آن شود.

روش صحیح آبیاری

همان‌طور که در مقدمه گفتیم نخل مرداب عاشق آبیاری است و آبیاری زیاد نه‌تنها به آن آسیبی نمی‌رساند بلکه گیاه از آن لذت نیز می‌برد؛ دلیل این موضوع این است که نخل مرداب گیاهی نمیه‌آبزی و در زیستگاه طبیعی خود کنار برکه‌ها و آبراه‌ها رشد می‌کند. پس چندان عجیب نیست که این گیاه برای رشد خود نیاز به آبیاری زیاد داشته باشد.
در مورد آبیاری نخل مرداب گفتنی است که می‌توانید گلدان گیاه را در سینی یا کاسه‌ای پر از آب قرار دهید و دیگر نگران آبیاری آن نباشید؛ چراکه این گیاه مشکلی با در آب ماندن و آبیاری زیاد ندارد و همین مساله، نگهداری از آن را بسیار راحت می‌کند.

بهترین خاک برای رشد گیاه

نخل مرداب در خاک‌های معمولی گلدان به‌خوبی رشد کرده و سطح pH خاک آن نیز باید چیزی بین 5.5 تا 6.5 باشد. همچنین می‌توانید برای این گیاه خاکی غنی با ترکیب دو قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت لوم بسازید. این خاک به‌خوبی رطوبت را درون خود حفظ کرده و برای نگهداری نخل مرداب بسیار عالی است. جالب است بدانید نخل مرداب را می‌توانید به‌جای خاک درون آب نیز نگهداری کنید.

کود دادن به نخل

در طول نگهداری از نخل مرداب برای رشد بهتر آن در طول فصل رویش می‌توانید هفته‌ای یک‌بار به آن کود بدهید. به‌این‌منظور کود استاندارد گیاهان خانگی انتخابی مناسب است.

روش هرس کردن گیاه

یکی از نکات مهم در نگهداری از نخل مرداب، هرس کردن درست و به‌موقع آن است؛ چراکه این گیاه سرعت رشد و گسترش زیادی دارد و در صورتی که از آن غافل شوید ممکن است تمام فضای باغچه شما را اشغال کند. همچنین باقی ماندن برگ‌های ضعیف یا مرده روی گیاه می‌تواند باعث ضعیف شدن یا مرگ آن شود، بنابراین باید برگ‌های مرده یا تغییر رنگ یافته را نیز از روی گیاه هرس کنید.

عوض کردن گلدان نخل مرداب

اگر نخل مرداب خود را درون گلدان کاشته‌اید تقربیا سالی یک‌بار باید گلدان آن را تعویض و با گلدان بزرگتری جایگزین کنید تا گیاه فضای کافی برای رشد داشته باشد. ضمن اینکه لازم است همزمان با تعویض گلدان خاک آن را نیز تعویض کنید. برای این کار کافی است گلدانی با اندازه یک سایز بزرگتر انتخاب کرده و خاک تازه‌ای برای گیاه فراهم کنید. سپس گیاه را از گلدان قدیمی خود خارج کرده و خاک و کثیفی‌های اطراف ریشه را به‌دقت تمیز کنید. درنهایت گیاه را به گلدان با خاک جدید منتقل کنید.
درنظر داشته باشید در صورتی که گلدان گیاه تعویض نشود، ریشه گیاه فضای کافی برای رشد را نخواهد داشت و رشد آن متوقف می‌شود، پس برای رشد مداوم نخل مرداب حتما حواستان به تعویض به‌موقع گلدان آن باشد.

گل دادن گیاه

نخل مرداب از تیر تا اوایل مهر گل‌هایی سبز رنک می‌دهد که به‌صورت خوشه‌ای در لبه برگ‌ها و در بین برگک‌ها رشد می‌کنند. این گل‌ها در نوع خود زیبا هستند و پس از مدتی و بعد از طی کردن دوران بلوغ، قهوه‌ای می‌شوند. در مورد گل‌های نخل مرداب باید درنظر داشته باشید که گل‌های این گیاه دلیل جذابیت این گیاه نبوده و بیشتر برگ‌های سبز و چتری آن هستند که جلوه زیبایی به آن داده‌اند.

آفات آلوده کننده و بیماری‌های نخل مرداب

یکی از مهم‌ترین آفاتی که در طول نگهداری نخل مرداب آن را تهدید می‌کند، کنه‌های تارعنکبوتی هستند. این حشرات می‌توانند در زیر برگ‌های گیاه شروع به تکثیر شدن کرده و شیره گیاه را بنوشند. کنه‌های تار عنکبوتی از خود ردی سفید رنگ مثل تار عنکبوت به جا می‌گذارند و در صورتی که کنترل نشوند به‌سرعت گیاه را از بین خواهند برد. اگر کنه‌های تارعنکبوتی به نخل مرداب شما حمله کردند برای خلاصی از دست این حشرات می‌توانید از اسپری روغن نیم استفاده کنید.

بررسی سمی بودن گیاه

تا به امروز گزارش خاصی از ایجاد مسمومیت از طریق خورده شدن برگ‌های نخل مرداب وجود نداشته است، اما در هر صورت این گیاه به‌عنوان گیاهی با درجه مسمومیت کم طبقه‌بندی می‌شود. متخصصان می‌گویند خورده شدن برگ‌های این گیاه می‌تواند باعث ایجاد اسهال یا استفراغ شود؛ بنابراین بهتر است این گیاه را از دسترس حیوانات خانگی و کودک خود دور نگه دارید.

تکثیر کردن نخل مرداب

این گیاه را می‌توانید به روش‌های کشت بذر، تقسیم ریشه یا قلمه زدن تکثیر کنید.

1. کاشتن بذر گیاه

برای تکثیر از طریق کاشت بذر کافی است، بذرهای گیاه را درون خاکی مرطوب بکارید و به طور مرتب آبیاری کنید تا خاک گیاه همیشه مرطوب بماند و خشک نشود. بعد از چند هفته می‌توانید جوانه‌های تازه گیاه را مشاهده کنید.

2. تقسیم ریشه گیاه

تکثیر نخل مرداب از طریق تقسیم ریشه کاری ساده است. برای این کار گیاه بالغ را از درون خاک خارج کنید. سپس با چاقویی تیز و تمیز توپی ریشه را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را جداگانه درون خاک بکارید. توجه کنید که هر قسمت به اندازه کافی ریشه و ساقه داشته باشد و گیاه را بیش‌ازحد کوچک نکنید.

3. قلمه زدن نخل مرداب

تکثیر نخل مرداب از طریق قلمه زدن ساده‌ترین و موثرترین روش است و خیال شما از موفقیت‌آمیز بودن نسبت به دو روش یاد شده تا حد زیادی راحت خواهد بود. به‌این‌منظور کافی است یک ساقه سالم و قوی را انتخاب کنید و حدود 10 سانتی‌متر از آن را ببرید. سپس برگ‌های نیمه پایینی ساقه را به‌طور کامل هرس کنید و ساقه را درون آب قرار دهید. بعد از چند هفته قلمه‌ها ریشه داده و رشد جدید گیاه را مشاهده خواهید کرد. در آن زمان اگر ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ شده باشند، می‌توانید قلمه‌ها را به گلدان منتقل کنید.

دلیل زرد شدن برگ‌های گیاه چیست؟

نور نامناسب دلیل اصلی زرد شدن برگ‌های نخل مرداب است. این گیاه به نوری زیاد و کامل نیاز دارد، اما نور مستقیم خورشید می‌تواند در طولانی مدت به آن آسیب زده و برگ‌های آن را بسوزاند؛ این مشکل خود را با زرد شدن نشان می‌دهد. از سوی دیگر نور کم نیز می‌تواند گیاه را پژمرده و ضعیف کرده و باعث ریزش برگ‌های آن شود.

چرا برگ‌های نخل مرداب قهوه‌ای می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم این گیاه علاقه زیادی به آب دارد و قهوه‌ای شدن برگ‌های آن نشانه‌ای از کم آبی است. درصورتی که خاک این گیاه کمی خشک شود، گیاه آسیب می‌بیند و لبه برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن خواهند کرد. ضمن اینکه این قهوه‌ای شدن در طول زمان به بقیه برگ‌ها سرایت می‌کند. بنابراین مراقب باشید خاک گیاه حتی به میزان کم نیز خشک نشود.